Ukens vektorassistent er 19 år gamle Cathrine Aasenden fra Bærum. Hun studerer Maskin og går i 2. klasse. Cathrine er vektorassistent på Åsheim Ungdomsskole.
I dette intervjuet blir vi bedre kjent med Cathrine og får vite hvorfor akkurat hun har valgt å være vektorassistent.
Hvorfor har du valgt å studere maskin?
Jeg har valgt å studere Maskin på NTNU fordi jeg alltid har vært veldig interessert i naturfag. Jeg synes det er spennende med f.eks. tog og hvordan damplokomotiver fungerer, og liker meg godt på teknisk museum. Dette er en studieretning som er lett å knytte opp mot hverdagen og ting jeg interesserer meg for.
Hva var favorittfaget ditt på ungdomsskolen?
Naturfag, helt klart!
Har ditt syn på matematikk endret seg siden du gikk på ungdomsskolen? Hvordan ser du i dag på matematikk?
Ja, det har helt klart endret seg. Mitt forhold til matematikk er mye bedre i dag. Da jeg var yngre var jeg litt redd for å rekke opp hånden i timen og spørre om hjelp. Jeg var litt på ville veier, og fikk egentlig bare hjelp av pappa. Nå kan jeg mye mer matte, og da blir det med en gang mye morsommere. Nå kan jeg koble matematikken jeg lærer til virkelige ting, og jeg ser hva matte kan brukes til. Jeg er mye mer glad i matte nå som jeg forstår omfanget.
Hvorfor har du valgt å bli vektorassistent?
Først og fremst fordi jeg vil hjelpe, og dette er en veldig hands-on måte å hjelpe andre. Jeg ønsker å tenne ett lys i noens hode, og inspirere til forståelse. De aller fleste har muligheten til å gjøre det bra i matte, så lenge de får riktig oppfølging og den hjelpen de trenger. Da kan kanskje jeg være den personen som hjelper, siden mange ikke har foreldre med mulighet til å følge opp i matematikk.
Hva drømmer du om å bli når du blir stor?
Jeg har veldig lyst til å jobbe i for eksempel Ingeniører Uten Grenser, og kanskje jobbe med å utvikle vannrenseanlegg i Afrika. Det er litt derfor jeg går maskin også, så jeg kan drive med slike ting. Hjelpe andre, og gi noe tilbake.
Kan du beskrive en typisk studiehverdag i livet nå?
Min studiehverdag er nok ganske lik de fleste andres. Jeg står opp, spiser frokost og drar ned på skolen. Etter tre-fire timer på lesesalen er det lunsj, før jeg igjen setter meg på lesesalen. Deretter drar jeg hjem, trener og spiser middag.