Ukens vektorassistent er 25 år gamle Tom Vidar Michalsen fra Kristiansund. Han studerer Elektronikk på NTNU og går i 2. klasse. Tom Vidar er vektorassistent på Vikhammer skole, og er i tillegg med i eksportteamet til Vektor.

I dette intervjuet blir vi bedre kjent med Tom Vidar og får vite hvorfor akkurat han har valgt å være vektorassistent.

 

Hvorfor har du valgt å studere elektronikk?

Jeg har vokst opp med elektronikk uten at jeg helt har visste at dette var noe jeg interesserte meg for. Interessen kom senere i livet, og da var det blant annet matematikken i elektronikk som var en stor del av grunnet til at jeg endte på denne linjen. I tillegg er elektronikk et bredt fag hvor man kan arbeide med alt fra medisin til havets bunn og til universets ende. Det er også billig å utvikle elektronikk, slik at terskelen for å teste ut ideer er lav.

Hva var favorittfaget ditt på ungdomsskolen?

Mitt favoritt fag på ungdomsskolen tror jeg var matte, fordi det var det faget som ga mest mening.

Har ditt syn på matematikk endret seg siden du gikk på ungdomsskolen?

Ja, det har det. Jo mer matte jeg lærer og forstår, jo bedre ser jeg hvor tett knyttet matematikken er til naturen. Da jeg var yngre hadde jeg vanskeligere for å se hvordan matte hang sammen med virkeligheten, denne forståelsen fikk jeg først da vi begynte med kalkulus. Denne koblingen gjorde definitivt matematikk mer interessant.

Hvorfor har du valgt å være vektorassistent?

Fordi muligheten var der, og jeg liker å forklare ting og lære bort til andre. Jeg så på vektor som en god mulighet til å prøve ut det å lære bort litt mer. I tillegg tenkte jeg det kom til å bli en god erfaring, noe det også ble.

Kan du beskrive drømmelæreren?

Drømmelæreren må ha godt humør, og være en halvautoritær person med glimt i øyet. Det er også viktig å vise den praktiske nytten av det vi lærer. Alltid en kobling til anvendelser som den som lærer det kan se for seg. Visualisering er viktig.

Hva har du lært ved å være vektorassistent?

Jeg har fått et nytt perspektiv på den elementære matematikken, lære bort matematikk ikke er lett, men en god utfordring. Det å være vektorassistent har gitt meg en bedre evne til å sette meg inn i situasjonen til de jeg lærer bort ting til, og se problemene gjennom deres øyne.  

Kan du beskrive en typisk studiehverdag i livet nå?

Min studiehverdag varierer veldig fra dag til dag. Det kommer veldig an på arbeidsmengden, og dette semesteret har begeret rent over, og det blir en god del lesing. En typisk dag for meg kan være at jeg står opp, forhåpentligvis til rett tid, for så å dra i forelesning og deretter gjøre øvinger.