Ukens vektorassistent er 20 år gamle Kristiane Lund Kallåk fra Bærum. Hun studerer Industriell økonomi og teknologiledelse, og går i 2. klasse. Kristiane er vektorassistent på Birralee international school, og i dette intervjuet kan du lese om hennes erfaringer som vektorassistent.
Hvorfor har du valgt å studere industriell økonomi og teknologiledelse?
Jeg har alltid likt å holde mulighetene åpne. Derfor valgte jeg å gå studiespesialiserende med realfag på videregående, og da jeg trives godt med realfagene ville jeg gå videre med dette. Indøk er et tverrfaglig studie, noe som passer meg bra da jeg ikke er den største fanen av gå i dybden på ett bestemt tema, men heller få et bredt perspektiv. Jeg er også interessert i økonomi, og liker å holde meg oppdatert på politikk og samfunn ved å lese aviser. Jeg liker at indøk gir mange muligheter etter endt studie.
Hva var favorittfaget ditt på ungdomsskolen?
Favorittfagene mine på ungdomsskolen var matte, fransk og gym. Jeg har alltid trivdes med matte, helt fra barneskolen.
Hvorfor har du valgt å bli vektorassistent?
Jeg har valgt å være vektorassistent fordi jeg trives veldig godt med matematikk, noe jeg ønsker å spre videre til ungdomsskoleelevene. Jeg likte matte veldig godt på ungdomsskolen, så det er gøy å få gjenoppleve denne matten. Jeg ønsker også å ufarliggjøre matte, da jeg vet noen elever sliter med at faget kan virke skummelt. En annen grunn til at jeg har valgt å være vektorassistent er at jeg liker muntlig arbeid, noe det har vært lite av på studiet til nå. Vi hadde alltid mye muntlig arbeid på ungdomsskolen og videregående, og dette savner jeg. Som vektorassistent kan jeg jobbe muntlig med elevene.
Kan du beskrive drømmelæreren?
Drømmelæreren er en person som ikke er dødsseriøs, men opptatt av faget sitt og liker det. Det viktigste er ikke å være opptatt av prøver, kapitler og andre detaljer, men heller se helheten i faget. Elevene må kunne spørre om hva som helst, og ingen spørsmål er dumme. I tillegg må læreren være engasjert, og ikke synes faget eller jobben er et ork.
Hva har du lært som vektorassistent?
Jeg har lært at det finnes mange forskjellige typer elever, og at alle disse lærer på forskjellig måte. Jeg var utplassert på den internasjonale skolen, som har en litt annerledes undervisningsmetode enn det jeg er vant til. Det er litt mer press og mer nivådeling av elevene. Det var veldig åpenhet mellom sterke og svake elever, og skillet ble veldig tydelig.
Hva liker du å gjøre på fritiden?
På fritiden liker jeg å trene, løpe, være ute i friluft, finne på hyggelige ting med venner og lese aviser.
Hvorfor skal andre melde seg som vektorassistenter?
Fordi du har muligheten til å hjelpe andre. Når man går på NTNU og studerer realfag har man en innsikt og interesse for matematikk, og er derfor i en unik posisjon til å spre denne interessen og hjelpe elever som synes matte er vanskelig. Det kan være mindre skummelt for en elev og spørre en vektorassistent om hjelp, enn læreren. Det er viktig å ha litt variasjon i undervisningen og litt nye personer som kan komme med annen vinkling på problemer.